bellevueDe uitkomst van het onderzoek van architectuurhistoricus Wijnand Galema naar de beeldkwaliteit en monumentale waarde van Tramplein 8, voormalig Bellevue, is afgerond. De uitkomst is dat het pand dan wel geen monument is, maar zeker behouden dient te blijven.

Uit het rapport:
“Daarbij gaat het niet alleen om het in stand houden van de gevel, maar om de contouren van het gehele oorspronkelijke volume. Dit is van belang vanwege de hoekligging en de karakteristieke hoofdvorm, maar vooral vanwege de ensemblewaarde met Tramplein 8. Door de bouw van de nieuwe brug over het kanaal heeft dit ensemble als historische stadsentree aan betekenis gewonnen. Een hoog bouwvolume is voor behoud van de beeldkwaliteit van het ensemble en het zicht op de historische binnenstad niet wenselijk, en is gezien de maximale afwijkingsbevoegdheid van het bestemmingsplan ook niet mogelijk”.
Alle argumenten die de Vereniging Historisch Purmerend heeft aangedragen in alle stukken en protesten, worden in het rapport bevestigd. Verder wordt de gemeente geadviseerd werk te maken van behoud en herbestemming. Intermaris is door de wethouder verzocht terug te gaan naar de tekentafel en in de geest van dit rapport met een nieuw voorstel te komen.
De Vereniging Historisch Purmerend is blij met de uitkomst van het onderzoek en vindt dat dit advies voor de verdere plannen en invulling leidraad moet zijn. Wij bedanken iedereen die ons heeft ondersteund, zoals alle 1678 ondertekenaars van de online petitie , het Cuypersgenootschap, Erfgoedvereniging Heemschut, de gemeenteraad Purmerend en velen op Facebook, Twitter en adviseurs op de achtergrond.

Het volledige rapport kunt u hier vinden: 2016-05-25 Monumentwaardigheid Bellevue