Op 22 januari 2017 is onze oud-voorzitter Cees van de Linden op 83-jarige leeftijd overleden. Cees was van september 1996 tot april 2008 voorzitter van de Vereniging Historisch Purmerend. Hij volgde de oprichter Jan ten Cate op. Dat deed hij met verve. Onder zijn twaalf jaar lange voorzitterschap groeide het ledental van de vereniging enorm en werd de kwaliteit van de vereniging steeds beter.

In april 2008, tijdens de algemene ledenvergadering droeg hij de voorzittershamer over. Hij bleef aanwezig bij de bestuursvergaderingen en droeg bij aan de voortgang van de vereniging. Totdat dit in 2012 te zwaar voor hem werd. Hij trok zich terug uit het bestuur maar was sinds de verhuizing van de vereniging naar de Kanaaldijk 10 wel aanwezig bij de maandelijkse inloopmiddagen. Daar werd vaak een beroep op hem gedaan om informatie te geven over personen en/of gebeurtenissen uit het verleden.

Onder zijn voorzitterschap heeft de vereniging deelgenomen aan de eerste monumenteninventarisatie die in samenwerking met de gemeente werd uitgevoerd.

De vereniging kreeg een plek in de harten van vele Purmerenders en Cees werd ‘het gezicht’ van Historisch Purmerend. Dat is nog steeds zo.

Als dank voor zijn inzet ontving Cees op 6 november 2010 de VHP-Jaarprijs en op 27 april 2012 mocht hij een Koninklijke onderscheiding ontvangen voor zijn jarenlange bijdrage aan de bewustwording van de geschiedenis van Purmerend en het bewaren ervan.

Cees van der Linden was een geboren en getogen Purmerender. Trots op zijn stad.

We zijn hem veel verschuldigd en zullen hem lang in onze gedachten houden.