Na een langdurig ziekbed is Vincent Nijenhuis op 8 maart 2017 in de leeftijd van 65 jaar overleden.

De Vereniging Historisch Purmerend heeft op verschillende manieren met hem samengewerkt. Als blijk van waardering daarvoor ontving Vincent op 4 oktober 2014 de VHP-Jaarprijs, hij ontving deze prijs echter vooral voor zijn inzet voor de verspreiding van de kennis over de geschiedenis van de stad Purmerend. Zo heeft hij jarenlang vele rondleidingen gegeven voor zowel medewerkers van de gemeente als voor bezoekers van de stad Purmerend. Hij heeft er ook voor gezorgd dat de enige echte muurreclame in de stad (in de Kromme Steeg) onder de aandacht werd gebracht en werd gerestaureerd.

Van 2007 tot en met 2013 was Vincent actief als stadhistoricus voor de gemeente Purmerend.

In 2010, waarin Purmerend 600 jaar stadsrechten vierde, heeft de VHP met hem samengewerkt in een werkgroep voor terugkeer van de muziektent, wat overigens niet gelukt is. Hij heeft voorts de inhoud verzorgd van een GPS-tocht voor 1900 leerlingen van het middelbaar onderwijs in Purmerend.

De oude preekstoel van de katholieke parochie Purmerend uit 1640 is dankzij Vincent Nijenhuis teruggebracht naar de stad en siert nu de St. Nicolaaskerk op de Kaasmarkt. Ook is mede door zijn toedoen de grootste en meest waardevolle schat van Purmerend, een sierlijke monstrans, hier eenmalig tentoongesteld geweest.

Vincent heeft meerdere boeken geschreven, onder meer een Pand van Stand, 350 jaar De Doele, 100 jaar Jozefschool 1892/1992 en Purmerend, een stad uit het veen met onder andere een hoofdstuk over het St. Ursulaklooster. Naar aanleiding daarvan is op de kop van de Koemarkt een aantal plaquettes gekomen die herinneren aan dat klooster. Tot op het laatst van zijn leven was hij bezig met het schrijven van een boek over datzelfde Ursulaklooster. Helaas mocht hij de publicatie hiervan niet meemaken. Hij heeft er wel voor gezorgd dat het, ook zonder hem, zal worden afgerond en uitgegeven.

Met het overlijden van Vincent Nijenhuis verliest Purmerend een zeer betrokken man die zich op diverse gebieden heeft ingezet. Door zijn verhalen, geschriften en boeken over Purmerend blijft hij voor altijd verbonden aan de geschiedenis van de stad.

fotograaf : Piet Jonker