3-wilhelmina-gasthuis-dscn1547Van Pesthuis tot Gasthuis. Presentatie door René Valensa. We zien en horen de geschiedenis van het allereerste pesthuis in de veertiende eeuw in Amsterdam tot en met het huidige AMC ziekenhuis. Daarin komen alle bijbehorende facetten voorbij van het Sint Pietersgasthuis (het latere Binnengasthuis), het Buitengasthuis (het latere Wilhelmina Gasthuis) en het Emma Kinderziekenhuis. Dus niet alleen de zieken, verpleging en medici zien we langs komen maar ook meerdere aanvullende diensten zoals b.v. ziekenvervoer, apothekers, keuken, onderzoeksafdelingen enzovoort. En natuurlijk zijn er ook zeer komische verhalen te horen over ‘verblijfsgasten’, ‘vertroetelde en melancholycke’ patiënten, de ‘begrafenis van het WG’ en nog veel meer. Alles wordt levendig zichtbaar door middel van tekeningen en foto’s vanaf de veertiende eeuw tot en met heden. Voor (oud)-Amsterdammers zeker een feest der herkenning, voor anderen ook heel interessant.

Aanvang 20.00 uur; locatie: Partycentrum Concordia, Koemarkt 45.