Sinds 2006 was Jan betrokken bij de fotoarchiefgroep van Vereniging Historisch Purmerend en sinds maart 2008 was hij bestuurslid van de Vereniging Historisch Purmerend. En een heel actief bestuurslid.

Sinds de sluiting van zijn winkel is Jan al zijn vrije tijd gaan besteden aan het beschrijven, vertellen en uitdragen van de geschiedenis van Purmerend.  Naast het bestuurswerk was hij ook lid van de beeldarchiefgroep. Naast het digitalisatieproces was hij ook bezig met de beschrijving van de beelden van oud Purmerend. Zijn enorme kennis was daarbij heel waardevol.

Jan Dekkers schreef ook verhalen voor ons magazine “Historisch Purmerend”.

Daarnaast heeft Jan twee boeken op zijn naam staan: Van Padjedijk tot Kaatjessteeg” over de ontstaansgeschiedenis van de stad en de naamgeving van de straten. Eind vorig jaar is zijn boek over 600 jaar Kerkgeschiedenis “Ik geloof – in Purmerend” verschenen.

Waarbij Jan Dekkers zich ook zeer waardevol heeft getoond, is dat hij ervoor gezorgd heeft dat de resten van het St. Ursulaklooster op de Koemarkt in kaart zijn gebracht door archeologisch onderzoek. De 5 plaquettes op de Koemarkt herinneren er aan.

In 2009 is in samenwerking met het Gilde Purmerend gestart met stadswandelingen. Als een van de eersten meldde Jan zich aan als gids. Sinds november 2009 zijn menig bezoeker, families, bedrijven, schoolklassen en instellingen onder zijn leiding de stad door gegaan en hebben geleerd over de historie van de stad.

Jan heeft zich op talloze manieren ingezet voor de geschiedschrijving van Purmerend. Niet alleen bij VHP, maar ook bij het R.K. Kerkhof Overweersepolderdijk,   de R.K. Nicolaaskerk, het Purmerends Museum, de Archeologische Werkgroep, de omroep RTV Purmerend en het Waterlands Archief was hij heel actief.

Wij verliezen in hem een dierbaar medebestuurslid en stadshistoricus van Purmerend.

Het Bestuur Vereniging Historisch Purmerend