Eindelijk kan de Vereniging Historisch Purmerend (VHP) het resultaat laten zien van bijna drie jaar praten, strijden, inspreken, brieven schrijven, protesteren etc. De vereniging hield leden en belangstellenden via de eigen nieuwsbrief en het magazine Historisch Purmerend op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Tramplein 9 en kon al eerder laten weten dat een fraai resultaat was bereikt. Nu dan een foto van het schetsontwerp dat recentelijk gedeeld is met bewoners en omwonenden.

Na het uitbrengen van het rapport van architectuurhistoricus Wijnand Galema werd duidelijk dat Tramplein 9 een beeldbepalend gebouw was en dat het pand en het bouwvolume behouden moesten blijven. Intermaris heeft de plannen opnieuw bekeken en anders ingevuld. Het pand zal worden  gesloopt maar er wordt een exacte replica van het pand gebouwd, zoals dat er rond 1900 uitzag.
In het herbouwde Bellevue en aangrenzende panden komen 21 sociale huurwoningen. Volgens de voorlopige planning zullen de ruimtelijke procedures starten in het tweede kwartaal 2018, dan volgen sloop en bouw vanaf het tweede kwartaal 2019. Intermaris hoopt in de eerste helft van 2020 klaar te zijn met de bouw.

De VHP dankt iedereen die haar heeft gesteund met adviezen, morele steun, het tekenen van de petitie en/of door het sturen van bemoedigende berichten. Ook dank aan Intermaris die uiteindelijk bereid bleek het beeldbepalende stadsbeeld te handhaven. De VHP is blij met het uiteindelijke resultaat!
Bent u nog geen lid, dan kunt u de VHP steunen door u nu aan te melden op https://www.vereniginghistorischpurmerend.nl/lidmaatschap/