In 2014 werd dit loodwitpotje geschonken aan de Vereniging Historisch Purmerend. Er zijn heel veel van dit soort aardewerken potjes gevonden toen het ouderencentrum De Avondzon in 1967 werd uitgebreid. Hier stond namelijk de loodwitmolen van Lucas de Vet. Hij was de vierde eigenaar van het bedrijf dat ergens rond 1670 was opgericht door Jacob Munnick. Na het overlijden van Lucas de Vet hielden ook de werkzaamheden van de molen op. Loodwit staat bekend om zijn grote dekkracht, maar is ook uitermate giftig en wordt daarom niet meer gebruikt.

Jack Otsen heeft grondig onderzoek gedaan naar de molen en zijn bevindingen zien we terug in Historisch Purmerend Magazine nr. 39 (maart 2014), nr.40 (september 2014) en nr. 41 (maart 2015). Genoemde nummers van dit magazines zijn in de losse verkoop verkrijgbaar tijdens de inloopzaterdagen van de vereniging.