De geschiedenis van Artis en de exotische dieren in Amsterdam Presentatie door Don Remkes – stadsgids en opleider bij Gilde Amsterdam, Mee in Mokum stadswandelingen

In 1597 keerden drie schepen terug van een reis naar Oost Indië. Deze reis ging de geschiedenis in als de ‘de eerste schipvaart’, het begin van de handel op Azië. Naast een lading peper, nootmuskaat en porselein brachten zij een merkwaardige loopvogel aan wal. Het curieuze geval kreeg veel bekijks in en buiten Amsterdam.

Nadat de VOC werd opgericht en daarna de WIC was het hek van de dam. Het werd een rage om exotische dieren vanuit Azië en Amerika naar Amsterdam te halen. Het begon met papegaaien en apen, later keken de mensen stomverbaasd naar grote dieren als Hansken de olifant en de neushoorn Clara die als kermisattractie vanuit Amsterdam door Europa trokken. Er werd heel wat afgesold met die dieren. We kijken naar de beroemde menagerie van Blaauw Jan, evenals de Botermarkt, het huidige Rembrandtplein, waar men o.a. een ‘waterpaard’ kon aaien. Hoe die dieren zich daarbij voelden speelde in die tijd geen enkele rol, als volksvermaak waren dierengevechten ook heel gewoon. We zien exotische dieren op gevelstenen in de stad en we maken een uitstapje naar de wetenschap. We belanden uiteraard in ARTIS en werpen een blik op de aantasting van ecosystemen en biodiversiteit.

Tot slot wordt het vrolijker als we zien  dat niet alleen mensen, maar ook apen wel degelijk gevoel voor humor en rechtvaardigheid kunnen hebben.

Aanvang 14.00 uur; Locatie: Stamhuis, Kerkstraat 11, inloop vanaf 13.30 uur, leden gratis niet leden 3,50