De Amsterdamse Tram van 1875 tot 2018. Presentatie door Hans de Meij.

Amsterdam kreeg vanaf 1875 paardentrams als openbaar vervoer, dat in korte tijd uitgroeide tot een compact lijnennet. Toen de stad zich aan het einde van de 19e eeuw sterk uitbreidde, zorgde de elektrificatie voor een sterke groei tot eind 1931. De crisis in de jaren dertig reduceerde het aantal passagiers en daarmee het tramnet sterk. Vervolgens was de Tweede Wereldoorlog de oorzaak van een totale afbraak van het tramvervoer, resulterend in een algehele stopzetting op 9 oktober 1944. De wederopbouw na de oorlog werd lange tijd beperkt door een groot gebrek aan nieuwe productiemiddelen. Met het oude trammaterieel werd de dienst tot halverwege de jaren vijftig uitgevoerd, waarbij enkele tramlijnen door bussen werden vervangen. In 1958 verscheen een totaal nieuwe tram. Deze gelede tram werd een eclatant succes. Sommige buslijnen werden weer tramlijnen. Ook de aanleg van de metro kon de tram niet ernstig bedreigen. Vanaf 2001 werd een groot deel van de trams vervangen door moderne lagevloertrams. Op 22 juli 2018 is de Noord/Zuidlijn van de metro in gebruik genomen.

Aanvang: 14.00 uur. Locatie: Slot Pumersteijn, Slotplein .