De familie Brunt in Purmerend

Foto links: Gijsbertha Brunt-van Dommelen, Elizabeth, Hendrik en Jacobus Brunt; midden: de broodzak van Brunt; rechts: Gijsbertha voor de winkel (klik op de afbeeldingen voor groter beeld)

Jacobus Brunt, afkomstig uit Kockengen in de provincie Utrecht, nam in 1925 de aan de Bultstraat 4 gevestigde bakkerij Toen over. Toen was katholiek, Brunt hervormd. Het gevolg was dat de bakkerij de katholieke klanten kwijtraakte en ook een belangrijke klant als het Liduina-ziekenhuis het liet afweten. Er moest dus een nieuwe klantenkring worden opgebouwd. In 1957 sloot Jacob Brunt de bakkerij en werd ook de ventwijk opgeheven. Brunt werkte daarna nog enige tijd bij de broodfabriek “De Halm” aan de Wagenweg. Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren twee joodse Purmerenders bij de familie ondergedoken. (uit het blad van de Vereniging Historisch Purmerend)
N.B. In het bevolkingsregister van Purmerend komt de naam ‘Toen’ niet voor. Mogelijk is hier sprake van een bijnaam.

Jacobus Brunt, geboren Kockengen 27.9.1896, bakker, overleden Purmerend 30.10.1977, begraven aldaar 3.11.1977, 81 jaar oud, zoon van Hendrik Brunt (kleermaker en gemeenteontvanger) en Grietje Blok.
Jacobus is getrouwd Kockengen 14.5.1925, op 28-jarige leeftijd met Gijsbertha van Dommelen (23 jaar oud), geboren Alkemade (Nieuwe-Wetering) 23.5.1901, overleden Purmerend 10.11.1980, 79 jaar oud, dochter van Hendrik van Dommelen (veehouder) en Gijsbertha van Zwieten.
Uit dit huwelijk:

• Hendrik (Henk) Brunt, geboren Purmerend 26.7.1926, volgt onder II.
  • Gijsbertha Brunt, geboren Purmerend 27.1.1929.
    Gijsbertha was gehuwd met Abraham (Bram) Lagerburg, geboren Edam, zoon van Teunis Lagerburg en Elizabeth Garderen.

II Hendrik (Henk) Brunt, geboren Purmerend 26.7.1926, metaalbewerker, werkte bij stoomapparatenfabriek SKS a/d Purmerweg, overleden Purmerend 17.9.2003, 77 jaar oud, zoon van Jacobus Brunt (I) en Gijsbertha van Dommelen.
Hendrik was gehuwd met Hester (Hes) van Veen, geboren Werkendam.
Uit dit huwelijk:

• Maria Bastiana Maaike (Marianne) Brunt, geboren Purmerend.
  • Jacoba Hendrika (Coby) Brunt, geboren Purmerend.
  • Willem (Wim) Brunt, geboren Purmerend.
  • Jacobus Gijsbertus (Koos) Brunt, geboren Zuidoostbeemster.
  • Hendrik (Henk) Brunt, geboren Zuidoostbeemster.

Met dank aan Jacob Zwart te Purmerend, die toestemming gaf voor overname van gegevens en foto’s vanaf de parenteel van Dirk Jansz Brunt.