Vitrinekast Historisch Platform

Op een mooie plek in woon/zorgcentrum De Tien Gemeenten aan de Hoornselaan staat de vitrinekast van het Historisch Platform. Daarin wordt elke drie maanden bij toerbeurt een expositie ingericht door de Vereniging Historisch Purmerend, het Purmerends Museum, de  Archeologische Werkgroep, het Waterlands Archief of De Tien Gemeenten.

De vitrinekast staat in de binnengang naar het Rosa Manushof waar ook een hele wand met oude foto’s van Purmerend is te bewonderen. Niet alleen bewoners, ook bezoekers kunnen er dagelijks een kijkje nemen. De toegang is vrij.

De vitrine in De Tien Gemeenten is vanaf 9 november door de Archeologische Werkgroep Purmerend ingericht met een expositie van opgravingen met betrekking tot Slot Purmerstein.

Het kasteel, Slot Purmerstein, werd in 1410 gesticht door Willem Eggert, vlakbij het toenmalige vissersdorpje Purmerend aan de Weere. Willem was een rijke Amsterdamse financier en de voornaamste ambtenaar van het graafschap Holland. Purmerend ontwikkelde zich naast het kasteel tot een marktstad. Nadat Slot Purmerstein in 1741 was gesloopt, groeide de stad over het kasteelterrein heen. Niets leek meer aan het slot te herinneren. Totdat in 1975 en in 1998 bij archeologische onderzoek muurresten en vondsten van het kasteel werden teruggevonden.
Tot eind februari 2017 is de expositie te bekijken in De Tien Gemeenten aan de Hoornselaan in Purmerend.