Stamreeks van Maarten Oortwijn

De geboren Purmerender Maarten Oortwijn (1912-1996) heeft grote bekendheid verworven als tekenaar van spotprenten en landschappen. Hij werkte voor kranten in de Zaanstreek en Waterland en ontwierp o.a. logo’s  voor vele bedrijven, menukaarten, boekomslagen en verpakkingen. Er zijn drie boeken met tekeningen van zijn hand uitgegeven.
Lees ook het artikel (uit 1974) op de site Kistemaker NetWerk.

Maarten Oortwijn
, geboren te Purmerend op 11 februari 1912, overleden aldaar op 10 februari 1996, 83 jaar oud, zoon van Pieter Oortwijn (II) en Hillegond Rol.
Maarten is getrouwd te Kwadijk op 14 november 1940, op 28-jarige leeftijd met Hermien Nordmann (25 jaar oud), geboren te Kwadijk op 13 december 1914, overleden te Purmerend op 10 december 1998, 83 jaar oud, dochter van Johan Hendrik Nordmann (machinist) en Jannetje Wilkers.

II vader
Pieter Oortwijn, geboren te Westzaan op 24 januari 1875, winkelier, overleden te Purmerend op 1 augustus 1951, 76 jaar oud, zoon van Maarten Oortwijn (III) en Hillegonda Rol.
Pieter is getrouwd te Wormerveer op 1 oktober 1899, op 24-jarige leeftijd (1) met Aagje Verwer (23 jaar oud), geboren te Wormerveer (West-Knollendam) op 17 februari 1875, overleden te Purmerend op 9 december 1902, 26 jaar oud, dochter van Maarten Verwer (schipper) en Guurtje Bus.
Pieter is getrouwd te Purmerend op 9 juni 1904 (akte 23), op 29-jarige leeftijd (2) met Hillegond Rol (32 jaar oud), geboren te Uitgeest op 9 januari 1872, overleden te Purmerend op 16 januari 1949, 77 jaar oud, dochter van Simon Rol en Aaltje Rol.

III grootvader
Maarten Oortwijn, geboren te Uitgeest (Marken-Binnen) op 15 december 1847, landman, overleden te Wormerveer (West-Knollendam) op 23 januari 1925, 77 jaar oud, zoon van Hein Oortwijn (IV) en Neeltje Prins.
Maarten is getrouwd te Uitgeest op 25 september 1870, op 22-jarige leeftijd met Hillegonda Rol (20 jaar oud), geboren te Uitgeest (Marken-Binnen) op 26 november 1849, overleden op 10 maart 1917, 67 jaar oud, dochter van Pieter Rol (landbouwer) en Grietje Bus.

IV overgrootvader
Hein Oortwijn, geboren te Landsmeer op 30 mei 1813, broodbakkersknecht, overleden te Uitgeest (Marken-Binnen) op 7 juli 1876, 63 jaar oud, zoon van Jan Oortwijn (V) en Wijntje Ides Dunning.
Hein is getrouwd te Graft op 15 april 1838 (akte 8), op 24-jarige leeftijd met Neeltje Prins (24 jaar oud), geboren te Graft op 1 oktober 1813, overleden op 3 april 1899, 85 jaar oud, dochter van Maarten Auwelsz Prins en Neeltje Jacobs Blaauw.

betovergrootvader
Jan Oortwijn, geboren te Opperdoes op 24 december 1780, landman, overleden te Dirkshorn op 16 april 1850, 69 jaar oud, zoon van Dirk Jansz Oortwijn (VI) en Maartje Gerrits Swier.
Jan is getrouwd te Landsmeer op 16 augustus 1806, op 25-jarige leeftijd met Wijntje Ides Dunning (26 jaar oud), geboren op 5 april 1780, overleden tussen 1850 en 1857, 70 jaar tot 77 jaar oud.

VI oudvader
Dirk Jansz Oortwijn, gedoopt te Gieten op 11 januari 1750, overleden te Buiksloot op 31 december 1805, 55 jaar oud, zoon van Jan Oortwijn Egberts (VII) en Nanneke Derks.
Dirk is getrouwd te Almendorp, gem. Opperdoes, op 23 juli 1780, op 30-jarige leeftijd met Maartje Gerrits Swier (ongeveer 40 jaar oud), geboren rond 1740, overleden te Buiksloot op 12 januari 1797, ongeveer 57 jaar oud.

VII oudgrootvader
Jan Oortwijn Egberts, geboren in 1697, timmerman, zoon van Egbert Berents (VIII) en Geessien Roelfs.
Jan was gehuwd (1) met Diechien Hendriks, overleden te Gieten op 2 maart 1736.
Jan was gehuwd (2) met Naanke Harmens. Zij werkte als dienstmeid bij Jan. Beiden leefden nog in 1754.

VIII oudovergrootvader
Egbert Berents, geboren rond 1660, timmerman, overlden tussen 1721 en 1733.
Egbert is getrouwd te Gieten op 15 november 1685 met Geesje Roelofs, geboren rond 1670, overleden na 1733.
Mogelijk was Egbert een zoon van Berent Berents, timmerman, en Lamme Huls

Met dank aan Hanny Couwenhoven-Oortwijn te Arnhem, Piet Oortwijn te Zuidoostbeemster en Cor de Graaf te Woerden.