Stamreeks van Pieter Jacobus Oud

Deze stamreeks is voor en deel gebaseerd op de Afstammingsreeks van Ernst-Daniël Smid.
Pieter Jacobus Oud is verwant aan de bariton Ernst-Daniël Smid. Diens overgrootmoeder Mietje Oud was een zuster van Hendrik Cornelis Oud, de grootvader van Pieter Jacobus Oud. De afstamming van Ernst-Daniël Smid werd behandeld in het tv-programma Verre Verwanten.

:
Mr. Pieter Jacobus Oud, geboren te Purmerend op 5 december 1886, burgemeester van Rotterdam, staatsman, geschiedschrijver, staatsrechtgeleerde en voorman van de Vrijzinnig-Democratische Bond (VDB) en de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) (biografie), overleden te Rotterdam op 12 augustus 1968, 81 jaar oud, zoon van Hendrik Cornelis Oud (II) en Neeltje Theodora Janszen.
Pieter is getrouwd te Purmerend op 8 februari 1912 (akte 5), op 25-jarige leeftijd met Johanna Cornelia Fischer (21 jaar oud), geboren te Middelburg op 30 september 1890, dochter van Johannes Conrad Fischer en Trijntje Koning.

II vader
Hendrik Cornelis Oud, geboren te Purmerend op 30 augustus 1861, tabaks- en wijnhandelaar en makelaar in effecten, zoon van Pieter Oud (III) en Johanna Sant.
Hendrik is getrouwd te Utrecht op 28 januari 1886 (akte 28), op 24-jarige leeftijd met Neeltje Theodora Janszen (21 jaar oud), geboren te Utrecht op 20 juli 1864, dochter van Jacobus Johannes Janszen en Lotje Johanna Margaretha van den Berkhof.

III grootvader
Pieter Oud, geboren te Ilpendam op 14 december 1824, winkelier/tabaksverkoper/tabaksfabrikant, overleden te Purmerend op 28 juli 1899, 74 jaar oud, zoon van Gerrit Pietersz Oud (IV) en Mietje Mehrengs.
Pieter is getrouwd te Purmerend op 29 april 1849 (akte 12), op 24-jarige leeftijd met Johanna Sant (21 jaar oud), geboren te Purmerend op 18 april 1828, overleden aldaar op 7 december 1902, 74 jaar oud, dochter van Hendrik Sant (bode) en Trijntje Schoorl.

IV overgrootvader
Gerrit Pietersz Oud, gedoopt te Monnickendam op 17 maart 1793, arbeider en logementhouder te Purmerend,  overleden te Purmerend op 2 mei 1871, 78 jaar oud, zoon van Pieter Gerritsz Oud (V) en Neeltje Klaas Klomp.
Gerrit is getrouwd te Purmerend op 3 januari 1819 (akte 1), op 25-jarige leeftijd met Mietje Mehrengs (21 jaar oud), geboren te Beemster op 20 november 1797, overleden te Purmerend op 30 januari 1858, 60 jaar oud, dochter van Cassen Mehrengs en Geertje Meiers.
Mietje is eerder getrouwd te Purmerend op 4 mei 1817, op 19-jarige leeftijd met Pieter Makkes Jr. (25 jaar oud), geboren te Purmerend op 17 mei 1791,koopman te Purmerend,  overleden aldaar op 18 september 1817, 26 jaar oud, zoon van Pieter Jacobsz Makkes (kaarsenmaker en diaken bij de Doopsgezinde Gemeente te Edam) en Susanna Swart (koopvrouw).

betovergrootvader
Pieter Gerritsz Oud, gedoopt te Monnickendam op 10 oktober 1755, zoon van Gerrit Reijersz Oud (VI) en Aaltje Pieters Dekker.
Pieter is getrouwd te Monnickendam op 25 april 1779, op 23-jarige leeftijd met Neeltje Klaas Klomp (26 jaar oud), gedoopt te Monnickendam op 22 februari 1753.

VI oudvader
Gerrit Reijersz Oud, gedoopt te Monnickendam op 12 juli 1725, begraven aldaar op 7 januari 1764 (impost fl. 30,-), 38 jaar oud, zoon van Reijer Pietersz Oud (VII) en Jannetje Jansdr Gou(w).
Gerrit is getrouwd te Monnickendam op 8 oktober 1747, op 22-jarige leeftijd met Aaltje Pieters Dekker (ongeveer 21 jaar oud), geboren te Monnickendam rond 1726, overleden op 4 mei 1802 (impost fl. 15,-), ongeveer 76 jaar oud.
Aaltje was later gehuwd met Marten Jansz Laan.

VII oudgrootvader
Reijer Pietersz Oud, gedoopt te Monnickendam op 24 juni 1696, zoon van Pieter Gerritsz Fictol (VIII) en Luuwtje Jansdr..
Reijer is getrouwd te Monnickendam in het jaar 1723, op 27-jarige leeftijd met Jannetje Jansdr Gou(w) (25 jaar oud), gedoopt te Monnickendam op 10 juli 1698, overleden te Katwoude.

VIII oudovergrootvader
Pieter Gerritsz Fictol ook genaamd Oude Pieter, gedoopt te Monnickendam op 6 november 1667, overleden te Groot Overleek op 11 mei 1741, 73 jaar oud, zoon van Gerrit Reijersz. Fictol (IX) en Niesje Claasdr..
Pieter was gehuwd met Luuwtje Jansdr., begraven te Monnickendam op 13 mei 1721.

IX oudbetovergrootvader
Gerrit Reijersz. Fictol, geboren te Landsmeer rond 1630, overleden te Groot Overleek voor 1699, hoogstens 69 jaar oud.
Gerrit is getrouwd te Monnickendam op 1 april 1652, op ongeveer 22-jarige leeftijd met Niesje Claasdr., geboren te Groot Overleek, overleden voor februari 1704, dochter van Claes Jansz. (West).
Niesje was weduwe van Jacob Claesz.

Klik hier (niet meer online aanwezig) voor een aanvullend artikel dat R.G. Louw publiceerde in het Mededelingenblad van de afdeling Zaanstreek-Waterland van de NGV, nr. 62 (september 2005), blz. 351.