De VHP-collectie (schenkingen) wordt gedigitaliseerd door onze archiefgroep. We gaan de komende periode een aantal items met u delen (foto en verhaal). Dat doen we middels deze nieuwsbrief maar ook onze website en via de Facebookpagina Vereniging Historisch Purmerend.
In 2000 was de restauratie van de Nicolaaskerk voltooid en het wachten was op het herstel van het Garrelsorgel. De nalatenschap van Jan ten Cate (24-9-1996 overleden) gaf hieraan de eerste impuls en de Stichting Restauratie Garrelsorgel werd opgericht. Om de restauratie van het orgel te stimuleren organiseerde het Purmerends Museum een tentoonstelling over het Garrelsorgel in relatie tot de overige orgels in Purmerend. Deze kaars werd t.b.v. het herstel verkocht. Ten slotte werd het orgel op 5 september 2003 officieel weer in gebruik genomen.
Op 14 mei 2020 werd een livestream uitgezonden met uitleg over het orgel. Deze uitzending kunt u hier bekijken en beluisteren.