Historisch Purmerend, maart 2021

Het maart nummer (nr 53) van Historisch Purmerend is dezer dagen verschenen.

In dit blad vertellen Betty Vlak-Mol en Pieter Hartog hoe het vroeger was in Purmerend, de inwoners deden hun boodschappen bij tientallen kruideniers. Maar toen de supers kwamen, Purmerend had de ‘eer’ om het eerste filiaal van Albert Heijn te herbergen, was het spoedig gedaan met de kleine grutters.

Pieter Hartog heeft in de archieven het nodige gevonden over Purmerenders die als zouaaf in dienst van het pauselijk leger zijn getreden. Jan de Groot heeft een zeer leesbare bijdrage geleverd over de Noord Hollandse Stoomtram, die in 1895 van start ging, maar in 1949 weer stopte. Uiteraard de rubrieken Genepraat van Jaap van Kuler met een ode aan de moeder en een sappig verhaal van Frans Verdonk over de vorstperiode in 1980 bij de Beton Mortel Centrale.

Ter gelegenheid van ons 50 jarig bestaan dit jaar, ontvangen alle leden een speciaal ontworpen kleurboek waarin een selectie van de monumenten van Purmerend worden beschreven.