Op 20 mei 2021 zijn de persen gestart voor het jubileumboek 50 jaar Vereniging Historisch Purmerend. Daarbij waren aanwezig Gerard Schotsman en Tineke Abercrombie, Wouter van Waardt, Peter Smit (schrijver en redacteur) en Rolf Kliffen (ontwerper).

Dit boek gaat over Purmerend in de afgelopen 75 jaar. Niet over koeien, schapen en het Boemeltje, maar over de veranderingen  van na de oorlog. Vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog tot heden, een periode met grote maatschappelijke veranderingen waarin Purmerend veranderde van een “dorp met stadsrechten” tot een middelgrote stad in de 21e eeuw. Van 6.000 inwoners naar ruim 80.000 inwoners, in zeven hoofdstukken. Steeds kwam er weer een nieuwe woonwijk: Bloemenbuurt, Overwhere, Wheermolen, De Gors, De Purmer, Weidevenne en Kop van West. Over de barre woonomstandigheden in de jaren na de hongerwinter. Over grootse plannen die niet doorgingen en over lastige projecten die een groot succes werden. Purmerend is een van de weinige plaatsen van Nederland waar na de oorlog elke tien jaar een compleet nieuwe woonwijk is aangelegd. Van ruim en groen met kleine, eenvormige huizen (Bloemenbuurt) tot ruim en groen met riante woningen en een grote verscheidenheid aan bouwstijlen (Weidevenne). Het is geen geschiedenisboek, het is een verhaal, een verhaal mede verteld door de stemmen van vele bekende en minder bekende Purmerenders die hun kleur brengen in dit boek. Kleur aan een stad als alle anderen, met sport, cultuur, kunst en jongeren, maar toch niet helemaal: het is Ons Purmerend.

Het boek is te bestellen via

secretaris@vereniginghistorischpurmerend.nl

bestellen@uitgeverij-noord-holland.nl

Prijs €19,95 (exclusief €6,75 verzendkosten)