Op zaterdag 9 en zondag 10 september zijn de landelijke Open Monumentendagen. Het thema van 2023 is ‘Levend Erfgoed’. Ook in Purmerend en Beemster zijn tientallen monumenten open voor publiek, om zo de belangstelling voor monumenten en de steun voor monumentenzorg te vergroten. Aan de hand van het thema ‘Levend Erfgoed’ organiseert het Comité Open Monumentendag Purmerend zowel in Purmerend als in het UNESCO-werelderfgoed Beemster verschillende activiteiten.

Bijvoorbeeld een dorpswandeling, speciale tentoonstellingen in musea, filmtentoonstellingen of meekijken in de smederij. Aan de Beemsterburgwal zijn 5 historische schepen te bewonderen.

In het Stamhuis is op zaterdag 9 september een gevarieerd programma met zang van de koren Sing (tussen 12:00 uur en 14:00 uur) en Ff Sleutelen (tussen 14:00 uur en 16:00 uur) afgewisseld door leden van de Dichterskring Waterland, die eigen werk voorlezen en een korte film van Vereniging Historisch Purmerend over levend erfgoed in Purmerend. Voor meer informatie: kijk op de website van Open Monumentendagen en hou vooral de lokale media in de gaten voor het volledige programma.