Op zaterdag 19 juni 2021 is de VHP-jaarprijs 2020 postuum uitgereikt aan ons oud-bestuurslid en erelid Jan Dekkers.
Vanwege coronamaatregelen kon de prijs niet eerder worden overhandigd. Tijdens een sobere, intieme bijeenkomst op het Kerkhof Overweersepolderdijk, waarbij zijn familie aanwezig was, is de VHP-jaarprijs toegekend. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan een persoon of organisatie die zich bijzonder heeft ingezet voor de geschiedenis van Purmerend. Dat heeft Jan Dekkers zeker gedaan. Hij was ruim 12 jaar bestuurslid van onze vereniging, lid van de foto-archiefgroep, schrijver van vele verhalen voor ons magazine en ook van 2 boeken over Purmerend. Hij verzorgde lezingen, was gastheer tijdens inloopmiddagen en was huisbewaarder. Daarnaast was hij ook actief stadsgids, vrijwilliger bij het Purmerends Museum, het Waterlands Archief, RTV Purmerend en de Archeologische Werkgroep.
Jan Dekkers wordt gemist.