Tijdens de raadsvergadering van 28 juni 2018 is met 24 stemmen voor en 10 stemmen tegen is het initiatiefvoorstel van het CDA, D66 en GroenLinks aangenomen over de toekomst van de historische binnenstad. De grenzen voor de historische binnenstad werden hierin vastgelegd.

De Vereniging Historisch Purmerend heeft nog bepleit om bij het vaststellen de oude waterlopen aan te houden zoals zichtbaar op de kaart van Frederik de Wit uit 1698 (dus inclusief het Looiersplein en Garage Zijp), maar dat is helaas niet overgenomen.

De  begrenzing van de historische binnenstad is als volgt vastgesteld; vanaf de Herengracht, richting de Wolthuissingel naar de Where en vervolgens via de Beemsterringvaart naar het Noord-Hollands Kanaal. Binnen dit gebied geldt dan het historiserend bouwen als uitgangspunt voor nieuw- of herbouw. Verder wordt binnen dit gebied alleen een bouwhoogte toegestaan die aansluit bij de aanwezige (historische) bebouwing. Hoogbouw is daarmee niet toegestaan in de historische binnenstad.

Het college is verzocht om binnen deze kaders een nieuw bestemmingsplan voor te bereiden voor de historische binnenstad.

Het aannemen van de initiatiefvoorstel betekent dat de bouwplannen Snippe B.V. van hoge woontorens (meer dan 70 meter hoog) geen doorgang zullen vinden en daar zijn wij als vereniging heel blij mee.