Vandaag 12 september 2017, is een speciale editie van de nieuwsbrief verzonden aan onze leden inzake de plannen voor hoogbouw in Purmerend en in het bijzonder in en rond het centrum van de historische binnenstad.

Het is de ambitie van de gemeente om tot 2040 zo’n 10.000 nieuwe woningen te bouwen, waarvan overigens 5000 voor inwoners van buiten Purmerend. Er zijn meerder locaties waarover wordt gesproken: de Waterlandlaan, oostwestroute, het terrein tegenover het stadhuis, “Brantjesoever“, genoemd, het terrein van Garage Zijp, “De Looijers” genoemd en het terrein van PostNL, het voormalig postkantoor aan de Gedempte Where. Over die laatste locatie is momenteel veel te doen.

Lees verder in onze nieuwsbrief van 12 september 2017 : Nieuwsbrief 12 september 2017

Petitie
Om inwoners de mogelijkheid te geven een “Nee-stem”  te laten horen is door de politieke partij SP Purmerend de petitie “Geen hoogbouw in Purmerend” online gezet. Wilt u “Nee” zeggen tegen hoogbouw in het centrum dan kan dat door de petitie te ondertekenen. U kunt deze hier vinden.

Hopelijk wordt de uitkomst van het Stadsgesprek gerespecteerd en komt er geen hoogbouw in of rond de binnenstad van Purmerend maar alleen daar waar waar het kan en past bij de omgeving, rekening houdend met de menselijke maat. En voor alle duidelijkheid: onder hoogbouw wordt verstaan meer dan 8 bouwlagen!

Wij ontvangen veel vragen van verontruste inwoners of hiertegen iets is te doen. Wij als historische vereniging doen wat in onze mogelijkheden ligt om de plannen tegen te houden, maar het staat u natuurlijk vrij de Purmerendse politiek met uw vragen te benaderen. De beslissing ligt uiteindelijk bij de leden van de gemeenteraad. Zoals de vlag er nu voorstaat zijn de VVD, Stadspartij en AOV voor de hoogbouwvisie en ook de hoogbouw in de binnenstad. Andere partijen zijn tegen of beraden zich nog, zeker voor wat de hoogbouw in het centrum betreft. D66 Purmerend gaat het onderwerp nader bespreken in de fractie en nadenken over mogelijke amendementen. Hopelijk sluiten meerdere partijen zich daarbij aan.
Het staat u natuurlijk vrij de Purmerendse politiek met uw vragen te benaderen. Sterker nog: door uw afwijzend standpunt kenbaar te maken kunt u de betreffende partijen behoeden voor een historische vergissing! Er zal stellig naar u worden geluisterd: voorjaar 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. U kunt alle fracties rechtstreeks mailen via deze link.

Het zijn dus roerige tijden en wij hopen dat het amendement op de hoogbouwvisie door vele politieke partijen zal worden gesteund.
U bent natuurlijk welkom om tijdens de raadsvergadering van 28 september 2017 aanwezig te zijn.​