Vereniging Historisch Purmerend kijkt uit naar de presentatie van haar jubileumboek Waar Woon Je? Purmerend 1945-2020. Een boek dat het verhaal vertelt van de enorme veranderingen in Purmerend, de verandering tot een middelgrote stad met zo’n 80.000 inwoners. Verhalen over, door en voor Purmerenders!

Vereniging Historisch Purmerend bestaat 50 jaar en daar hoort een boek bij!

Er zijn 7 schrijvers aan de slag gegaan om dit boek te maken, Peter Smit en Pieter Hoexum over alle wijken die gebouwd werden, over alle maatschappelijke ontwikkelingen die daar van invloed op waren en hoe het eigenlijk is om in Purmerend te wonen, opgedeeld in 7 periodes. De historische component is beschreven door Jan Dekkers, die tot kort voor zijn overlijden in augustus 2020 aan dit boek is blijven werken. Aparte hoofdstukken zijn er voor Sport (door Yoeri van den Busken), Kunst (Evelien Poels), en Cultuur en Jongeren (door Natasza Tardio) en Linuccia Burghoorn heeft bij bekende en minder bekende Purmerenders de interviewpen gebruikt.

Op 22 juni zullen burgemeester Don Bijl en wethouder Eveline Tijmstra het eerste exemplaar aangeboden krijgen door Gerard Schotsman, voorzitter van Vereniging Historisch Purmerend.

Het boek Waar Woon Je? Purmerend 1945-2020 wordt uitgegeven in samenwerking met Stichting Uitgeverij Noord-Holland en kon mede tot stand komen door financiële bijdragen van de gemeente Purmerend, Stichting Eiercentrale, BPD Gebiedsontwikkeling, Amsterdam, en bouwbedrijven Deurwaarder en HSB uit Volendam, Prins Bernhard Cultuurfonds en BPD Cultuurfonds.

Maar ook de leden van Vereniging Historisch Purmerend hebben een belangrijke rol gehad door hun voorintekening op het boek. Iedereen die toen een of meerdere boeken besteld heeft krijgt persoonlijk bericht over waar en wanneer er afgehaald kan worden. Dat zal na de 22e juni zijn.

Vanaf woensdag 23 juni is het boek ook voor andere geïnteresseerden verkrijgbaar bij de boekhandels en de VVV Museumwinkel.