A view of Purmerend Castle, near Monnickendam, Waterland

Presentatie door Gerard Alders. Op de plaats waar nu het Slotplein ligt, werd ruim zeshonderd jaar geleden het slot Purmerstein gebouwd. Het kasteel was zodanig in het landschap geplaatst dat het van alle kanten goed zichtbaar was. Het was een vierkant kasteel met torens op de hoeken. Blikvanger was een grote hoektoren of donjon aan de zuidkant. Deze was voorzien van achtkantige hoektorentjes waarvan een gedeelte is opgemetseld op de huidige parkeerplaats op het Slotplein. Hoewel er afbeeldingen van het kasteel bekend zijn, bleven toch veel zaken onduidelijk. Dankzij archeologisch onderzoek in 1975 en 1998 zijn er belangrijke aanvullingen gekomen op de kennis van het slot. Zo bleek niet alleen dat er een uitgebreid grachtenstelsel moet zijn geweest, maar ook dat er een losstaande poorttoren aan de huidige Neckerdijk stond.
Over het archeologisch onderzoek was nog geen definitief rapport verschenen. In opdracht van de gemeente Purmerend is de rapportage alsnog vervaardigd onder redactie van Gerard Alders (toen werkzaam bij Cultuurcompagnie Noord-Holland, nu bij AldersArcheo). Op basis van archiefbronnen kon door historicus Sjon Besseling belangrijke nieuwe informatie over slot Purmerstein en zijn maatschappelijk en politieke context worden verkregen. De resultaten van zijn onderzoek zijn aan het rapport toegevoegd.
Locatie: Concordia, aanvang 20.00 uur.