Vroeg of laat willen veel mensen meer weten over hun voorouders en hun familiegeschiedenis. Hoe heetten ze, waar kwamen ze vandaan, met wie trouwden ze, kregen ze kinderen, wat voor werk deden ze. Maar hoe pak je dat aan?  Margreet Lenstra van het Waterlands Archief vertelt wat familiegeschiedenis inhoudt en legt uit hoe je zo’n onderzoek kan aanpakken. Dat doet ze aan de hand van digitale en papieren bronnen over mensen die vroeger in het werkgebied van het Waterlands Archief woonden (de gemeenten Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Waterland, Wormerland en de voorgangers ervan). Ze staat ook stil bij de bijzondere geschiedenis van families uit Purmerend en Beemster. Zoals van het echtpaar Gedeke (Gediking), van wie een zoon naam maakte in het onderwijs en jarenlang de latere koningin Wilhelmina onderwees. Of van de familie Doets, bekend van Doets’ Handelsonderneming (SPAR). Voorouders van verschillende families uit Purmerend en Beemster kwamen uit Duitsland, zoals de families Hellenberg en Heideman. Maar ook de bekende zangeres Anna Kappel (1867-1975) had buitenlandse wortels.

Locatie : Spijkerman Eten & Drinken, Neckerdijk 1, inloop vanaf 19.30, aanvang 20.00.

Reserveren via mail : reservering@vereniginghistorischpurmerend.nl