ad van liempt - na de bevrijdingNa de bevrijding. Lezing door Ad van Liempt in De Purmaryn als opening van de nazomerfeesten. Nederland explodeerde zo ongeveer toen het bevrijd werd van de Duitse bezetter. Dagen, weken, hier en daar zelfs maanden duurde het feest van de vrijheid. Maar daarna volgde voor bijna iedereen de ontnuchtering. Het immense verdriet in de uitgedunde joodse gemeenschap toen die zich realiseerde dat bijna niemand van de gedeporteerde familieleden en vrienden zou terugkeren. De machteloosheid van grote delen van de bevolking omdat het allemaal zo langzaam ging, de wederopbouw, de mogelijkheid om zelfstandig te wonen, het verdwijnen van de schaarste en de armoede. Er was ongerustheid over die bandeloze jeugd, die nergens meer naar luisterde, geen idealen leek te hebben, en de ondergang tegemoet leek te gaan. En boven alles uit was er de toenemende dreiging van een naderende oorlog met Indonesië. Het waren loodzware jaren, waar geen einde aan leek te komen. De NTR maakte er de tv-serie Na de bevrijding over, en  Ad van Liempt schreef het boek.

Ad van Liempt (1949) werkte als journalist bij het Utrechts Nieuwsblad en later als eindredacteur bij de NOS-televisie. Hij was betrokken bij de oprichting van programma’s als NOVA en Andere Tijden. Hij schreef vele boeken, onder andere over de Tweede Wereldoorlog. Van zijn boek Na de bevrijding zijn meer dan 20.000 exemplaren verkocht.