De VHP-jaarprijs is eerder al 12 keer uitgereikt door Cees van der Linden als voorzitter van de Vereniging Historisch Purmerend. In het feestjaar 600 jaar stadsrechten krijgt hij de VHP-jaarprijs 2010 nu zelf uitgereikt. Cees is al 14 jaar actief binnen de vereniging.

Kort na het overlijden op 24 september 1996 van de eerste voorzitter, Jan ten Cate, is hij benoemd tot voorzitter en is 12 jaar als zodanig in functie geweest. In maart 2008 heeft Tineke Abercrombie deze functie overgenomen. Onder leiding van Cees is de vereniging enorm gegroeid in ledenaantal. In maart 1998 had de vereniging bijna 800 leden en in dat jaar werd ook voor het eerst een dia vertoning in De Purmaryn gegeven. Dit leverde veel leden op. Ook de kortebaandraverij in de Nazomerfeestweek daarop, bracht veel nieuwe leden aan. Eigenlijk ontkwamen de bezoekers niet aan Cees om lid te worden. Na die avond in De Purmaryn en de Nazomerfeesten was de stand van 800 naar 1163 leden gegaan! 363 leden in een half jaar! Op 1 januari 2000 is het ledental bijna 1400. Die enorme groei van het aantal leden vanaf 1998 ging door tot 2002 en is de verdienste van Cees. De teller staat nu op 1800 leden en de VHP is daarmee de grootste vereniging van Purmerend.

Onder zijn leiding is de vereniging betrokken geweest bij de eerste monumenteninventarisatie die in samenwerking met de gemeente werd uitgevoerd. Daardoor heeft de vereniging meegewerkt aan de bewustwording van het bewaren van de geschiedenis van Purmerend. De vereniging kreeg een plek in de harten van vele Purmerenders en hopelijk ook een klein beetje in het hart van de gemeente, B&W en de ambtenaren.
Het bestuur was unaniem van mening dat Cees van der Linden deze prijs verdiend heeft door zijn jarenlange inzet. Cees was ‘het gezicht’ van Historisch Purmerend geworden. Hij voldeed helemaal aan de voorwaarden om deze prijs in ontvangst te mogen nemen.