Het bestuur van Vereniging Historisch Purmerend was het dit jaar zeer snel met elkaar eens waar het ging om het toekennen van de VHP-jaarprijs 2012. Unaniem was men van mening dat Corwim de Jongh hem dit keer moest ontvangen.
De uitreiking is vastgelegd op video.

Corwim is geboren en getogen in Purmerend, woont er niet meer, maar zijn hart is nog altijd nauw verbonden met de stad en dat laat hij duidelijk merken.
Hier op de Kaasmarkt nr 11, in het voormalig ouderlijk huis, heeft hij van zijn hobby zijn beroep gemaakt en startte hij eind jaren 80 een winkel in tweedehands jukeboxsingles. Ook een grote collectie oldtimer bromfietsen is hier ondergebracht. Verder heeft hij een uitgebreide collectie klassenfoto’s. Hij organiseerde al een aantal malen met succes reünies voor oud-klasgenoten waarvoor mensen zelfs speciaal over kwamen vanuit Amerika. Corwim is een echte liefhebber van de geschiedenis van Purmerend. Hij verzamelt foto’s, ansichtkaarten en documenten maar is ook een liefhebber van archeologie. Archeologische objecten uit Purmerend maar ook van elders hebben zijn aandacht. Veel heeft hij zelf gevonden op het terrein dat bloot kwam na de sloop van de straten t.b.v. het Willem Eggert Centrum (tegenwoordig het Eggert Winkelcentrum). Die collectie is hier ook ondergebracht in diverse vitrines.
Hier in zijn museum zijn ook vele fotoboeken die klaarliggen voor de bezoeker om in te zien. Al bladerend roepen die foto’s herinneringen op en komen de verhalen bij de bezoekers los.
In 2010, t.g.v. 600 jaar stadsrechten richtte Corwim een speciale expositie in met vele foto’s van de stad, klassenfoto’s, demping van de Where etc. Honderden bezoekers hebben die expositie bezocht. Hij laat met liefde zien hoe Purmerend er ooit uit zag.
Hij organiseerde meerdere exposities zoals in 2011 “Van alle Markten Thuis” over de diverse markten die de stad heeft gehad en in 2012 “Purmerend Onder Water”over de watersnood van 1916.
In 2010 verscheen ook het boek Purmerend in 50 portretten. Het portret van Corwim werd hierin als een na laatste geschetst. Terecht: hij is een Purmerender die de geschiedenis van zijn stad vertelt.

De privé-initiatieven die hij ontplooit om ” Purmerend van Toen” onder de aandacht van een breed publiek te brengen, worden door de vereniging gewaardeerd. Beiden streven we hetzelfde doel na. Gelukkig zijn we daarin geen concurrenten maar vullen we elkaar aan en helpen we elkaar waar dat mogelijk is.
Om die waardering voor zijn werk duidelijk te maken reiken we vandaag dan ook de jaarprijs aan hem uit.
We hopen dat vele mensen in de toekomst komen kijken naar al het moois dat hier is te zien. Zijn winkel/museum is open op verzoek, of als de deur open is (meestal op zaterdagmiddag).